Karrier- és Hallgatói Szolgáltatóközpont

Tanulás - Önfejlesztés

Tanulásmódszertani technikák 2. rész

8899732 optimizedElőző cikkünkben arról írtunk, mennyivel könnyebb egy olyan előadásra menni, ami érdekel. Sokkal aktívabb a figyelmünk, az érdeklődés miatt érzelmeket kapcsolunk a tananyaghoz és így az agyunk is sokkal jobban megjegyzi a tartalmakat. Azt is megtanultuk, hogy a figyelmünk irányítható, tanítható és igazából a saját nyitottságunkon múlik, hogy mi az, ami érdekel. Így tehát könnyen segíthetünk saját magunkon.

Nézzük, mik lehetnek a következő lépések, amellyel elősegíthetjük, hogy a tanulásunk még hatékonyabb legyen.

Először is alakítsunk ki egy helyet, amit elnevezünk a „tanulás szentélyének”. Ez lehet otthoni környezetben egy asztal, a könyvtárban egy zug, a kollégiumban egy csendes hely. Teljesen mindegy, a lényeg: legyen csend, rend és nyugalom.

A „szentély” szóhasználat nem véletlen. Egy templomi szentélyben is mindig ugyanazok a dolgok laknak, azokat megfelelő sorrendben veszik elő és ha valaki ránéz, már a látványtól bekapcsol az érzés: ez egy szent hely, itt imádkozunk, megnyugszunk, a lelkünk felé fordulunk.

Legyen ilyen az asztalod is (vagy a hely, ahol tanulsz)! Már ha ránézel és főleg, ha oda ülsz, tudatosítsd magadban, hogy most a tanulás ideje van. Ne hagyd, hogy a gondolataid elterelődjenek, gyakorold a fókuszált munkát. Találd ki, melyek azok a dolgok, amikről a tanulás jut eszedbe, s amik ténylegesen fontosak a tanulásod eredményessége szempontjából. A könyved biztosan ide tartozik, a füzeted, jegyzeteid, megfelelő íróeszközök, víz, némi szénhidrát. Rendezd el ezeket a kellékeket az asztalodon úgy, hogy minden elférjen, teremts átlátható és kellemes környezetet magad körül!

A célodat is érdemes magadnál tartani, kifüggeszteni egy jól látható helyre, hogy mindig rá tudj nézni! Ha úgy érzed, erőt ad, egy kabalát is hozz magaddal! Fontos: a telefonodra nem lesz szükség! Minden olyan információt, amelyhez a telefonodra lenne szükség, írj ki egy lapra, a készülékedet pedig kapcsold ki és tedd messzire.

A következő fontos feltétel a tanulási rutinod kialakítása lesz. Mivel az egyetemi lét sokkal szabadabb és bizonyos szempontból kaotikusabb, mint a középiskolai (ahol kiszámíthatóan 08:00-tól 15:00-ig tartottak a tanórák, osztályfőnök gondoskodott a szervezési feladatokról, kiszámítható volt a számonkérés), itt már egy tudatosabb időbeosztásra is szükség lesz. Tudatosítsd magadban, hogy a napi ritmusod megváltozott és bár rengeteg előnye van – az önállóság, az érdeklődésednek megfelelő tanórák, új barátok, stb – azért észnél kell lenni, hogy az új kihívásoknak megfelelj.

Gondold végig, mikor tudsz legalább naponta 2-3 órát - zavartalanul a tanulóhelyeden - a tanulmányaiddal tölteni. Ha rendesen bejársz órákra, figyelmesen (kézzel) és elmetérképesen jegyzetelsz, akkor ismétlésekre és a mélyebb bevésődésre ez elég lesz. Természetesen a vizsgák előtt szükség lesz majd egy nagyobb lélegzetvételű ismétlésre/összegzésre, de hidd el nagy könnyebbség lesz, hogy nem akkor kell majd egyszerre mindent megtanulnod.

Válassz magadnak egy tanulópárt, akivel jól tudtok együtt tanulni. Ez a tanulási idődön felül értendő, egy olyan társ, aki lehetőleg a szaktársad és játékosan tudtok tanulni együtt a következő módokon:

  • A definíciókból, képletekből, „magolós” tananyagokból készítsetek kártyákat (Flashcard), aminek az egyik oldalára a fogalmat írjátok, a másik oldalra a meghatározását. Nagyon jó hangulatban lehet játszva tanulni így - és közben a boldogsághormon is szépen termelődik az agyunkban, minek következtében ezt játékosabbnak éljük majd meg és nem magolásnak.
  • Motiváljátok egymást a tanulásra, találjatok ki lelkesítő tevékenységeket, járjatok el olyan programokra, amik az érdeklődéseteket fenntartja a tanulási témátok kapcsán (kiállítások, mozifilmek, cikkek, interjúk a témában, bármi). Minél több irányból közelítesz meg egy kérdéskört, annál inkább fenntartod a motivációd!

Keress valakit, akinek átadhatod a tananyagot, amit tanulsz. Ha legalább egyvalakinek már el tudod magyarázni, akkor már elég jól megértetted azt az anyagrészt. Kérd meg, hogy tegyen fel kérdéseket, hogy az összefüggésekre is rávilágíthass. Ezzel már a tanulás olyan szintjét éred el, ami igen hatékonynak mondható. Ha nincs a közelben senki, akinek elmondhatnád, mondd el a kutyádnak, macskádnak, hörcsögödnek, aki bár kérdéseket nem hiszem, hogy feltesz majd, biztosan türelmesen és okosan nézve végig fog hallgatni – ez már egy letesztelt módszer és működik. 😊

Tanulj, ismételj, foglalkozz a tanulással egy kicsit minden nap, hogy egyrészt rutinná váljon, másrészt az agyad megtanulja, hogy ez egy fontos dolog, amit megéri eltárolni a memóriádban! Figyeld meg, a tanórán is aktívabb leszel, jobban fogod érteni a tananyagot, és az önbecsülésed is nőni fog általa.

Minden rendszeresen végzett tevékenység berögződik egy idő után. Törekedj rá, hogy a tanulásodat is öröm és siker érzése övezze, hiszen így sokkal szívesebben fogod végezni azt.

Ha kérdések merültek fel Benned, esetleg úgy érzed, kis segítséggel könnyebben elindulnál ezen az úton, egyéni vagy csoportos tanulásmódszertani tanácsadásra bármikor van lehetőséged bejelentkezni:  Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Köszönjük, hogy velünk tartottál ebben a részben! A következőkben szó lesz a figyelmünk fenntartásáról, a tanulásunkat zavaró tényezőkről és további konkrét tanulási technikákat is hozunk Neked, amikkel növelheted a hatékonyságod és bezsebelheted az elismeréseket 😊.