Tanulási motiváció
Eltelt az első hónap az őszi félévből: lassan gyűlni kezd a tanulnivaló, készülni kell a zéhákra, és a beadandók határideje is közeledik. Néha könnyen nekiállunk a munkának, máskor viszont igazán nehéz rávenni magunkat a tanulásra. Vajon min múlik ez? Mit jelent a tanulási motiváció és mitől függ?
A motivációnak nincsen egységes definíciója, hiszen összetett fogalom. Kategorizálni azonban tudjuk: vannak alapvető motivációk, mint a biológiai szükségleteink, illetve magasabb rendűek, mint például a kudarc elkerülése. Valamint megkülönböztethetünk belső és külső motivációt is. Kutatások igazolják, hogy a tanulási motiváció szempontjából fontos, hogy hogyan ítéljük meg saját képességeinket, hogyan viszonyulunk az oktatóhoz, illetve mi a célunk a tanulással. Továbbá elkülöníthetjük a közelítő és elkerülő célokat is: fejlődni, tudást elsajátítani szeretnénk, másoknál jobban teljesíteni vagy csupán elkerülni a kudarcot, a gyengébb eredményt és alacsonyabb teljesítményt. (Pajor, 2013).
De mit tehetsz, hogy a motivációd fenntartsd?
- Tűzz ki kisebb célokat!
Nagyon nehéz elképzelni a képzésed elején, hogy milyen lesz a kezedbe fogni a diplomát vagy a több száz oldalas könyv elején, hogy milyen jó érzés lesz elsajátítani a tartalmát. Bontsd kisebb célokra nagyot! Mi az, amit ma tudsz tenni azért, hogy egy hét múlva azt mondhatsd, megtanuld a könyvet? Elolvasni és kijegyzetelni 10 oldalt például belátható cél lehet egy napra.
- Figyelj a testedre és lelkedre!
Nagyon nehéz fáradtan, éhesen, szomjasan koncentrálni. Figyeld a tested jelzéseit, aludj eleget, táplálkozz egészségesen, szánj időt testmozgásra és adj magadnak énidőt. Találd meg, mi tölt fel téged! Ünnepeld meg a kisebb sikereket is!
- Urald az idődet!
A határidő a legjobb múzsa, tartja a mondás. Valakinél beválik ez a módszer, azonban az egyetemi életben kevésbé hatékonynak, annál inkább szorongáskeltőnek hat ez a tanács. Gondold át előre, melyik nap mennyi időd lesz tanulni/ beadandót írni, és ez alapján készíts tervet! Nagyon hasznosak a napi/havi tervezők, ahova fel tudod írni a napi tanulnivalókat, célokat.
- Kérj tanácsot, tanulj tanulni!
Az egyetemi tanulási mód sok tekintetben eltérhet a középiskolaitól. Itt már nem elég az előadásokon odafigyelni (de elengedhetetlen), plusz kötelező irodalmakat is kell olvasni, tanulni, illetve a tananyag mennyisége is jóval több. Ez a váltás nem könnyű, de jó hír, hogy több cikk elérhető a KHSZK szakmai anyagjai között, illetve tréningeken, egyéni tanácsadás keretein belül is elsajátíthatsz új technikákat.
Merj segítséget kérni!
Felhasznált irodalom:
Pajor, G. (2015). " Gyorsabban, magasabbra, bátrabban"-de hogyan?: teljesítménymotiváció iskolai környezetben. ELTE Eötvös K.