Z generáció a munkahelyen
A Z generáció nyomán egész iparágak és vállalkozások fognak felemelkedni és elbukni. Mégis úgy tűnik, hogy kevés iparág vagy szervezet áll készen erre.
De pontosan mire is kell felkészülni? Miben tér el az előző generációkhoz képest a Z generáció elvárása egy munkahellyel kapcsolatban? Milyen munkahelyi környezetben érzi jól magát egy Z generációs munkavállaló?
A mai szervezetek nap mint nap rengeteg változásnak vannak kitéve, amit elsősorban a munkaerő sokszínűsége, a folyamatos innovációk és a technológiai fejlődés okoz. A munkaerő sokszínűsége pedig származhat egyrészt nemzetiségi, másrészt generációs különbségekből. Prossack (2019) elmondása szerint a Z generáció viselkedésének egyik fő oka az egyedülálló vágy, hogy változtatásokat hajtson végre, és ne elégedjen meg a fennálló állapottal.
Bár a fizetés az egyik legfontosabb tényező a munkahely kiválasztásakor, a Z generáció a többi generációhoz képest kevesebbre értékeli azt. Ha egy csoport Z generációs választhatna, hogy elfogad egy jobban fizető, de unalmas munkát, vagy egy érdekesebb, de kevésbé jól fizető munkát, a csoport választása közel egyenlő arányban oszlana meg (Deloitte).
A Z generáció szívének megnyeréséhez a munkáltatóknak ki kell emelniük a társadalmi felelősségvállalás érdekében tett erőfeszítéseiket. A tettek pedig hangosabban beszélnek, mint a szavak: A vállalatoknak demonstrálniuk kell elkötelezettségüket a társadalmi kihívások szélesebb köre, például a fenntarthatóság, az éghajlatváltozás és az éhezés iránt. A projektekbe pedig be kell vonni a fiatal munkavállalókat is, hiszen „Az értékek mentén kell egymásra találnia a munkáltatónak és a munkavállalónak” – emelte ki Dr. Pintér Dániel Gergő a BioTechUSA-cégcsoport vállalati kommunikációs, PR és CSR vezetője 2023-ban tartott konferencia előadásán. Összességében pedig a Z generációhoz tartozó munkavállalók munkához való hozzáállásáról egy 2021-ben megjelent cikkben olvashatunk, mely szerint a Z generációt dinamikusnak, átláthatónak, kreatívnak, innovatívnak, elkötelezettnek, toleránsnak, társadalmilag felelősnek, érzelmesnek, tájékozottnak és individualistának tartják.
Néhány vélemény szerint a Z generáció munkahelyi hozzáállása nem következetes, mely állítás kapcsán azzal érveltek, hogy a Z generációs munkavállalóknak hosszú alkalmazkodási időre van szükségük ahhoz, hogy elsajátítsák a vállalat által elfogadott értékeket, szervezeti kultúrát és munkastílust (Racolţa-Paina, és Irini). Fontos kiemelni azonban, hogy ilyen esetben, egy beillesztési folyamat megtervezésénél „nem szabad az átlagra tervezni, mert akkor elveszítjük az egyéneket” (Czagler, 2023), ami pedig talán a legnagyobb kihívás a munkáltató számára az eddig említettek közül. A Z generáció esetében egyénekben kell gondolkozni, hiszen a fiatal munkavállaló azt szeretné érezni, hogy ő fontos a cég számára. Motiválja őt, ha érzi, hogy a „csapat tagja” lehet, értéket teremthet és alkothat úgy, hogy megmarad számára egy bizonyos mértékű szabadságfok.
Azonban tekintettel kell lenni arra is, hogy a Z generáció mellett továbbra is jelen vannak más generációk, mint az Y, az X és Baby Boomer. Nem csak a Z-k igényeire kell tekintettel lenni, de tudatosan kell a munkáltatóknak figyelmet fordítani a cross-generációs kommunikációra, melynek fontos elemei az edukáció, párbeszéd, megértés és elfogadás. A munkáltatónak akár szabályok lefektetésével tennie kell azért, hogy a generációk egymásról alkotott negatív sztereotípiáit mellőzni tudják a munkahelyen (Guld, 2023).
A Z generáció hamarosan a munkaerőpiacon jelenlévő legaktívabb korosztály lesz, és ebből a szempontból a szakmai környezetben végbemenő összes változás kezelése azon a magatartáson, szakértelmen és tevékenységen múlik, amelyet a munkáltató és a HR szakemberek vállalnak annak érdekében, hogy produktív és zökkenőmentes átmenetet biztosítsanak a munkahelyen végbemenő generációváltásnak.
Forrás:
Prossack, A. (2019). Struggling To Retain Millennials and Gen Z? Here Are 4 Reasons Why, Forbes.
Deloitte: Understanding Generation Z in the workplace https://www2.deloitte.com/us/en/pages/consumer-business/articles/understanding-generation-z-in-the-workplace.html
Dr. Pintér Dániel Gergő (2023) - A Z-generációs munkavállalók elkötelezésének egyik eszköze: nagyvállalati társadalmi felelősségvállalás, Hello Főnök! Avagy ZÉ-k a munkaerőpiacon konferencia előadás
Racolţa-Paina, N. D., & Irini, R. D. (2021). Generation Z in the workplace through the lenses of human resource professionals–A qualitative study. Calitatea, 22(183), 78-85.
Czagler Zsuzsa (2023) - Ha értjük a belső motiváció forrásait, akkor értjük az újabb generációk motivációit, Hello Főnök! Avagy ZÉ-k a munkaerőpiacon konferencia előadás
Dr. Guld Ádám (2023) - Négy generáció, egy munkahely – eltérő kommunikációs kultúrák, Hello Főnök! Avagy ZÉ-k a munkaerőpiacon konferencia előadás