Home Office: Így legyél hatékony!
Megtapasztaltad te is az online órákat covid idején? Ismerős az a helyzet, amikor kamerát kikapcsolva hallgattad az órád miközben a háttérben ebédet készítettél magadnak és cseteltél a barátaiddal? Mennyire érezted hatékonynak ezt a tanulási módot? Gondolod, hogy ugyanez történne, ha a szobád kényelméből kellene dolgoznod?
A home office kifejezés mostanra mindannyiunk szótárába bele ivódott. A tanulmányok mellett végzett munka alkalmával sokan találkoznak ezzel a munkaformával, de akár az online oktatást is egyfajta home office-nak lehet tekinteni.
Ezzel a munkavégzési formával kapcsolatban megoszlanak a vélemények. Vannak, akik kifejezetten szeretik, de vannak, akik úgy gondolják, nem lehet hatékonyan dolgozni így. Mások egyszerűen azt állítják, hogy az ő személyiségükhöz nem való a home office. Szatmári Judit, karrier-, és pályaorientációs coach és tanácsadó szavaival élve a home office „mindenkihez illik, mindenkinek való és mindenki képes rá. A különbség abban van, hogy ki milyen gyorsan tud átállni és mennyire érzi jól magát benne.” Így tehát más az, hogy nem szívesen választjuk az otthoni munkavégzést vagy pedig személyiségünkre hivatkozva állítjuk, hogy nem tudunk hatékonyan dolgozni így. Természetesen másképp éli meg ezt a fajta munkakörnyezetet egy zárkózottabb ember, mint egy nyitott, társaságkedvelő kollégája, de aki képes arra, hogy tudatos legyen, ő bele fog tudni tanulni.
Érdemes időt és energiát szánni arra, hogy kellő önismerettel feltárjuk, hogy mi okoz kihívást számunkra, hogy aztán tudatosan alakítsuk ki az otthoni munkavégzés körülményeit. Motiváló erő lehet ebben az a számos előny, amit nyerhetünk azzal, hogy időnként egy-egy munkanapot otthonunkból töltünk el.
Mik ezek az előnyök?
- A munka és magánélet könnyebb összehangolása: otthoni munkavégzés közben belefér egy mosás elindítása, vagy egyéb kisebb házimunka elvégzése, ami nem megy a munkavégzés rovására.
- Pénz és idő megtakarítása azzal, hogy nem kell bemenni az irodába.
- Lelkileg építő hatás az által, hogy több minőségi időt tudunk tölteni magunkkal, barátokkal és a családunkkal.
- Hatékonyabb munkavégzést eredményez az, ha nem vesz minket körül annyi stressz és kevesebb a személyes konfliktus.
Azon felül azonban, hogy önismeret által saját magunknak megfelelően alakítjuk ki a home officet, hogy az hatékony munkavégzést eredményezzen, nézzünk át további tippeket és jótanácsokat.
Mit tehetünk azért, hogy jól működjön a home office?
- Realizáljuk magunkra nézve, hogy miért jó a home office.
- Alakítsuk ki a fizikai környezetet! Legyen egy külön munkavégzésre dedikált hely, ami úgy van kialakítva, hogy az ergonómiailag megfelelő legyen (ne az ágyban fekve dolgozzunk!).
- Mentális felkészülés: alakítsunk ki egy rutint, amiben a reggeli készülődés ugyanúgy benne van. Ne pizsamában kezdjünk el dolgozni!
- Önmenedzselés: írjunk napirendet, heti tervet, hogy mit szeretnénk elvégezni. Priorizáljuk a teendőket, amiben a listaírás sokat segíthet. Ez hozzájárulhat a házimunkával való összehangoláshoz is.
- Aktív kapcsolattartás a kollégákkal, ugyanis ők nem látják, hogy hol akadunk el, nekünk kell segítséget kérnünk tőlük. Egyértelmű és nyílt kommunikáció!
- Tudatosan figyeljünk arra, hogy egészségesen táplálkozzunk, mozogjunk és iktassunk be baráti találkozókat. Ez mind segít az elmagányosodás ellen.
- Ha pedig úgy érezzük, hogy nagyon magányos az otthonról történtő munkavégzés, akkor merjünk segítséget kérni vezetőnktől vagy egy szakembertől!
Természetesen a hatékony home office működtetésében kulcsszerepe van a munkáltatónak, a közvetlen felettesünkkel kialakított kapcsolatnak. Mindazonáltal, ha a saját részünkről megteremtjük a megfelelő feltételeket fizikailag és hozzáállásban, akkor nagyban megkönnyítjük az együttműködést.
Forrás: Önfejlesztő Akadémia – online előadása: Szatmári Judit, karrier-, és pályaorientációs coach és tanácsadó