A jövő munkavállalóinak fontos a fenntarthatóság
Ma már egyre több vállalat tartja fontosnak és emeli ki a kommunikációjában, hogy mit is tesz a környezetért és a fenntarthatóságért – és szerencsére ezt nemcsak szavakban teszi. Egyre többen „fedezik fel”, hogy a fenntarthatóságra törekvés minden szinten, vállalati és személyes szinten is komoly versenyelőnyt jelenthet. Mit is jelent mindez a gyakorlatban?
A Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége még 2018-ban tűzte ki célul, hogy tagvállalatai, valamint a Szövetséghez érkező álláskeresők számára platformot biztosítson az „egymásra találásához”, minél jobban lerövidítse az álláskeresők és kínálók közötti utat. Ennek az az oka, hogy a környezetipar jelentős szakemberhiánnyal küzd – mind a mai napig és az is tény, hogy kis- és középvállalkozások nehezebben tudják megszólítani a pályaválasztás előtt állókat, a képzésben résztvevőket, olykor a szakdolgozati témákat kereső hallgatókat.
A Szövetség felmérte a munkavállalói és munkaadói oldal igényeit és elvárásait, egy jelentős technikai fejlesztéssel – egy zöldipari állásportál kialakításával – támogatja a hazai zöldipar számára a szakemberképzést, így a vállalati működést, hosszútávon az ágazatban foglalkoztatottak számának növelését. A projekt kiterjedt az oktatási intézményekre, kompetenciaközpontokra, valamint az érintett vállalatokra, mert - mint kiderült – mindenkinek van ezen a téren tennivalója. A régi módszereket felül kell vizsgálni és a jelen helyzettel releváns módon, eszközökkel, tudásmegosztással, marketingkommunikációval az új, atipikus foglalkoztatási formákkal egyrészt meg kell ismerkedni, majd – ahol ez lehetséges – beilleszteni a napi működésbe.
Ezért először a KSZGYSZ tagvállalatai körében zajlott a felmérés, ahol egyrészt mind munkaadók, másrészt a munkavállalók is online módon válaszoltak a munkahellyel, a foglalkoztatással kapcsolatos kérdésekre, véleményt mondtak és javaslatokat is tettek. A második körben olyan hazai felsőoktatási intézmények kapták meg a projekt kérdőívét, amelyekben környezetipari, környezetvédelmi oktatás folyik. A kérdőívek összegzéséből tanulmány készült, melynek elemzéséből már látszik, hogy az érintetteknek, milyen elképzelései, elvárásai, preferenciái vannak egy-egy témakörrel kapcsolatban.
A diákokkal, hallgatókkal készített felmérésből egyértelműen látszik, hogy számukra igazán fontos a környezetvédelem, legtöbbjük azért is választ olyan intézményt, szakmát, ahol ilyen irányú, tartalmú képzés folyik, mert ebben az ágazatban szeretne elhelyezkedni.
Forrás: https://kszgysz.hu/images/palyazatok/ginop/KSZGYSZ_EXANTE_MUNKAEROPIACIELEMZO_TANULMANY_vegleges.pdf
Számukra nagy segítség, ha már az oktatási intézményben, az egyetemi éveik alatt megismerkedhetnek a profitorientált gazdasági szereplők tevékenységével, működésével, így ezzel is segítenék specializálódásukat, kötődésüket. Ennek egyik lehetősége olyan a szakdolgozati témajavaslatok kérése, ajánlása amelyek révén a diákok olyan gyakorlati témák kutatásával tudnak foglalkozni, amelyek a hallgató és a vállalkozás számára is valóban hasznos, aktív és fejlesztő tevékenységet jelent, azaz előremutatóak, innovatívak, tehát korszerűek. A másik lehetőség a gyakorlati helyek biztosítása és a duális képzésben való részvétel, ahol a hallgatók tapasztalati tudással tudnak gazdagodni, amely megalapozhatja a későbbi szakterület választásukat is Amennyiben a gyakorlati helyet biztosító vállalat képes hasznosan kitölteni a gyakornok idejét, megfelelő mentort és lehetőségeket biztosít, akkor ezzel segíti az elméleti ismeretek gyakorlati hasznosítását, így válhat akár potenciális munkahellyé a végzett hallgatók számára.
A projekt során az is világossá vált, hogy szükséges a képzők képzése is, illetve olyan óraadók, szakemberek bevonása a képzésbe (akár már a szakképzés során), akik életútjukkal, sikereikkel, kudarcaikkal is megismertetik a fiatalokat, a jelenlegi munkájuk, beosztásuk, munkakörük mellett, hiszen ez is az oktató-nevelőmunka része.
Azt is látni kell, hogy a fiatal szakemberek szívesen választanak olyan munkaadót, akit már ismernek, illetve akik már olyan (digitális) marketingtevékenységet folytatnak, amely piackonform, igényes és vonzó az álláskereső számára, hiszen javarészt a Z generációhoz tartoznak. Tehát a munkaadóknak erre is fel kell készülniük, de arra is, hogy a fiatal munkavállalókat egyre jobban vonzza és mozgatja a valós felelősségvállalás, a tenni akarás, az aktív, közösségi részvétel - amiről szintén kommunikálnia szükséges egy vállalatnak, de egy egyetem is már sokat tehet ezért, beépítve az oktatásba. A nagyvállalatok brandje, versenyképessége is a kiváló kommunikációnak és az aktív online és offline megjelenéseknek köszönhető. Ezzel egy kkv-nak azért nehéz versenyeznie, de egy ifjú szakember, digitális és innovatív elképzeléseivel ehhez hozzá tud járulni.
A kérdőívek kiértékeléséből kiderül, hogy az álláskeresők jelentős része az internetről tájékozódik és a cégek honlapjain keresik az álláslehetőségeket. Ahhoz, hogy egy cég vonzó legyen egy fiatal pályakezdő szakember számára, nélkülözhetetlen ma már, hogy a megjelenése modern és profi legyen a világhálón is. A Szövetség ezért ezen a területen is segítséget nyújt tagvállalatainak ilyen irányú és tartalmú képzéssel, útmutatásokkal és jó gyakorlatokkal – amelyeket a felmérések eredményei alapján állítottak össze.
A KSZGYSZ nagyobb hangsúlyt kíván fektetni a képző intézményekkel, egyetemekkel, szakképző centrumokkal való kapcsolattartásra, az együttműködésre, a keresletalapú képzés tökéletesítéséhez, amelynek eredményeként az ágazat szakember-utánpótlása is megoldható. Itt nagyon fontos a személyes és folyamatos kapcsolattartás, kölcsönös tájékoztatás, a lehetőségek megragadása, mert ez csak így lehet hatékony mindkét fél számára.
Az oktatási intézmények jelentős része a kutatás-fejlesztést jelölte meg az együttműködés legfontosabb területének. Ez egy lényeges pont, mert ahhoz, hogy a jövőben a ágazat fejlesztései és innovációi az egyetemeken, főiskolákon tanuló diákok számára is megismerhetőek, továbbfejleszthetőek legyenek, nélkülözhetetlen a folyamatos személyes kapcsolat, kommunikáció, mert ennek révén a diákok bekapcsolódhatnak ezekbe a fejlesztésekbe, innovatívak és hatékonyabbak lehetnek a projektek ezáltal. Ez kölcsönös haszon, hiszen az a cél, hogy a tanulás mellett már gyakorlatot is ismerő, céltudatos szakemberek, kerüljenek ki az oktatásból (szakképzésből, egyetemekről) megfelelő és főként hasznosítható tudással.
Több – már jól működő gyakorlat van arra, a KSZGYSZ tagvállalatainak vezetői, szakértői szakképző centrumokban, egyetemi szakmai (állásbörze) programokon tartanak előadásokat, illetve meghatározott témában előadásokat a diákoknak, olykor interaktív módon bemutatva azokat az eszközöket, amelyeket egy-egy munkakörben használnak, illetve használni fognak. Az üzemlátogatás szintén bevett forma, amelyet a továbbiakban még gyakoribbá kívánnak tenni, hiszen a személyes tapasztalat, konzultáció sokat nyom a latba a pályaválasztás, munkavállalás előtt. A projekt keretein belül ezért is kerül sor közös (oktatási intézmények, vállalatok) részvételével zajló programokra, workshopokra, hogy az érintettek osszák meg tapasztalataikat, javaslataikat és közösen dolgozzanak a megoldáson, a közös lépések megtételén.
A felmérések eredményeinek lezárásaként egy tanulmány készült, amely a megszerzett információk összesítésével, elemzésével hasznos, azonnal felhasználható információkat tartalmaz az érintettek számára. Ugyanis a projekt jelentős állomása a már működő www.zoldallasportal.hu, amely kifejezetten az ágazat (jelenlegi és jövőbeli) szereplői számára készült, speciális tartalommal és funkciókkal. Itt az egyes ágazati szakmákat, munkaköröket közelről, valós működésükben bemutató kisfilmek is megtalálhatóak, az ágazati álláskínálat mellett, illetve térítésmentesen regisztrálhatnak az állást, szakmai gyakorlatot keresők is.
Ez jelentős segítség lehet a fiatalok (diákok, álláskeresők) számára, hogy a tanulmányaik előtt, alatt, mellett megismerhessék az egyes szakterületek valós tevékenységeit és teljes képet kapjanak arról, hogy milyen feladatok elvégzése tartozik egy-egy pozícióhoz. De a szakmai tudás mellett más szempontok is vannak, amelyet az alábbi ábrában mutatunk be. Ezeket a nagyon fontos szempontokkal nem árt tisztában lenni, hiszen sokszor ezeken áll, vagy bukik az állásinterjú kimenetele.
A zöldipari ágazat tevékenységei túlmutatnak a szűken vett környezetipar keretein, mindezzel tulajdonképpen a zöldgazdaság kialakításához vezető úthoz adnak segítséget – a hazai gazdaság valamennyi szereplőjének. A Szövetség ebben híd, egyfajta közvetítő az oktatási intézmények és a gazdaság szereplői között, amelynek eredményeképpen olyan együttműködések alakulnak ki, amelyek által az ágazat szereplői növelhetik stabilitásukat, versenyképességüket a piacon, az oktatási intézmények fejleszthetik, aktualizálhatják a diákoknak átadni kívánt tudást és az egyetemekről kikerülő szakemberek gyorsan és képesítésüknek megfelelően tudnak elhelyezkedni.
Az előadás prezentációját elérheted itt.
https://kszgysz.hu/ginop-munkaero-piac-osszehangolasa/a-projekt-kereteben-elkeszult-a-munkaeropiaci-tanulmanyunk