Mit tanulhatunk a légikatasztrófákból az üzleti világban?
A Karrierközpont részt vett a 2024-es Business Fest keretein belül megrendezett HR Festen, ahol napjaink HR kihívásaival foglalkozó szakmai előadásokat hallgathattunk a munkaerőpiac szakértőitől. Te is kíváncsi vagy, hogy mi foglalkoztatja a munkaerőpiaci szereplőket?
A McDonald’s és a Profession.hu közös kutatása rávilágított arra, hogy bár a pályakezdők szerint nagyon sok elvárás van feléjük, valójában a munkáltató jóval kevesebb elvárást fogalmaz meg egy pályakezdővel kapcsolatban. Azok közül is a kutatási eredmények a következőket emelték ki:
- szakmai felkészültség
- érdeklődés: tudjanak jó kérdéseket feltenni, akár már az interjún is
- szorgalom
- megbízhatóság
- csapatban való hatékony munkavégzés, együttműködés
Fontos információ ez a fiatalok számára, hiszen olyan kompetenciák (képességek, attitűdök) szerepelnek ebben a felsorolásban, melyek nem egyik napról a másikra sajátíthatók el. Azonban mindenképp lehet dolgozni ezek kialakításán, fejlesztésén, ha tudatosan fókuszálunk ezekre már tanulmányaink alatt. Mindehhez segítséget nyújtanak a különböző tréningek és egyéni tanácsadások, melyeket a Karrier-és Hallgatói Szolgáltatóközpont nyújt.
„A cégvezetés extrém sport. Felkészülést, fejlődést és kitartást követel meg minden nap. Így élek, így dolgozom” – fejtette ki álláspontját Renfer Péter, a Nordconn ügyvezetője, aki egy lépéssel tovább haladva már a vezetői készségekről tartott előadást, melyekre elengedhetetlen figyelmet fordítani, ha valaki vezetői ambíciókkal rendelkezik. Az előadásban a következő két pont volt kiemelve:
- konfliktus feloldása: képesek legyünk kezelni konfliktusos helyzeteinket és fel tudjuk oldani a konfliktus mások között
- emóció és ráció: az érzelmeknek és a logikus gondolkozásnak kiegyensúlyozottan kell megjelenniük a mindennapi munkavégzésben
Dr. Zay Melinda, coach és pszichológiai biztonság mentor a kommunikációt emelte ki, mint elengedhetetlenül fontos képesség a mai sikeres vezetők munkájában. Executive coachként a Fortune 500 vezetők kihívásaiba és sikereiben nyert betekintést eddigi pályafutása alatt, mely tapasztalat által a következő elemekre fókuszált előadásában:
- nyílt kommunikáció
- konstruktív vita
- kérdezés képessége
Most biztos azt gondolod, hogy a kommunikációs képesség is egy igazi tartalom nélküli buborék, amit divatból nevezünk meg kulcskompetenciának. Az előadó által bemutatott példával szeretnénk megcáfolni ezt a feltételezést.
Helyezzük a kommunikációt egy olyan közegbe, ahol elsőre lehet nem is gondolnánk, hogy kimagasló szerepe van. Vizsgáljuk meg a légikatasztrófák kialakulásának lehetséges okait.
- Nem egyértelmű helyzet
- Fixáció vagy figyelemelterelés
- Zavar, félreértés
- Senki nem vezeti a repülőgépet
- Senki nem néz ki az ablakon
- Nem dokumentált eljárás használata
- Szabályok vagy minimális szabványok megsértése
- Nem megoldott ellentmondások
- A célokat nem teljesítik
- Eltérés a szabványoktól
- Hiányos kommunikáció
A következő 11 hibaláncolati elemből 4-5 elem együttes megjelenése már légikatasztrófához vezet. Az eddig történt katasztrófák okait elemezve megállapították, hogy egyedül a hiányos kommunikáció az, amely mindegyik vizsgált esetben felmerült hibaként. Ez által levonható az a következtetés, hogy a kommunikációnak komoly jelentősége van akár egy olyan helyzetben is, ahol azt gondolnánk, hogy elégendő a jól működő gépi berendezés és a szakértő pilóta.
Mit tehetünk tehát, hogy hatékony legyen a kommunikációnk? Dr. Zay Melinda a következő 3+1 nyílt kommunikációs stratégiát javasolta:
- Megbeszélések és nyitott kérdések kultúrája (közeg megteremtése, jó kérdések jó válaszokat és megoldásokat inspirálnak)
- Aktív és nyitott hallgatás (másik fél nézőpontjának megértése)
- Sebezhetőség és Autentikus Kommunikáció (hibák elfogadása és tanulás azokból, személyes nehézségek megosztása, hogy segítsen másoknak hasonló helyzetek kezelésében)
- Fogd rövidre és priorizálj! (rövid és lényegretörő kommunikáció, 2 pizza teamek = annyi főből álljon egy csapat, ahányan jól tudnak lakni kettő pizzával)
Napjainkban tehát nem elég csak a szakmai felkészültség a munkaerő-piacra, ha igazán sikeresek akarunk lenni. Elengedhetetlen figyelmet fordítanunk egyéb képességeinkre és azok fejlesztésére. Mindezt pedig egyetemi éveink alatt tudjuk legkönnyebben megtenni, hiszen a Pannon Egyetem Karrier-és Hallgatói Szolgáltatóközpontja olyan ingyenes kompetenciafejlesztő tréningeket hirdet minden félévben, melyekért a piacon több százezer forintot kellene fizetni.
Figyeld te is a lehetőségeket a közelgő eseményeknél, hogy ne maradj le korlátozott létszámú tréningjeinkről.
Fejlődjünk együtt!
Forrás: BUSINESS FEST 2024 – AHOL AZ ÜZLETI ÉLET TALÁLKOZIK előadásai