Karrier- és Hallgatói Szolgáltatóközpont

Karrier - Munka világa

Mit tanulhatunk a légikatasztrófákból az üzleti világban?

hrfest01A Karrierközpont részt vett a 2024-es Business Fest keretein belül megrendezett HR Festen, ahol napjaink HR kihívásaival foglalkozó szakmai előadásokat hallgathattunk a munkaerőpiac szakértőitől. Te is kíváncsi vagy, hogy mi foglalkoztatja a munkaerőpiaci szereplőket?

A McDonald’s és a Profession.hu közös kutatása rávilágított arra, hogy bár a pályakezdők szerint nagyon sok elvárás van feléjük, valójában a munkáltató jóval kevesebb elvárást fogalmaz meg egy pályakezdővel kapcsolatban. Azok közül is a kutatási eredmények a következőket emelték ki:

  • szakmai felkészültség
  • érdeklődés: tudjanak jó kérdéseket feltenni, akár már az interjún is
  • szorgalom
  • megbízhatóság
  • csapatban való hatékony munkavégzés, együttműködés

Fontos információ ez a fiatalok számára, hiszen olyan kompetenciák (képességek, attitűdök) szerepelnek ebben a felsorolásban, melyek nem egyik napról a másikra sajátíthatók el. Azonban mindenképp lehet dolgozni ezek kialakításán, fejlesztésén, ha tudatosan fókuszálunk ezekre már tanulmányaink alatt. Mindehhez segítséget nyújtanak a különböző tréningek és egyéni tanácsadások, melyeket a Karrier-és Hallgatói Szolgáltatóközpont nyújt.

„A cégvezetés extrém sport. Felkészülést, fejlődést és kitartást követel meg minden nap. Így élek, így dolgozom” – fejtette ki álláspontját Renfer Péter, a Nordconn ügyvezetője, aki egy lépéssel tovább haladva már a vezetői készségekről tartott előadást, melyekre elengedhetetlen figyelmet fordítani, ha valaki vezetői ambíciókkal rendelkezik. Az előadásban a következő két pont volt kiemelve:

  • konfliktus feloldása: képesek legyünk kezelni konfliktusos helyzeteinket és fel tudjuk oldani a konfliktus mások között
  • emóció és ráció: az érzelmeknek és a logikus gondolkozásnak kiegyensúlyozottan kell megjelenniük a mindennapi munkavégzésben

Dr. Zay Melinda, coach és pszichológiai biztonság mentor a kommunikációt emelte ki, mint elengedhetetlenül fontos képesség a mai sikeres vezetők munkájában. Executive coachként a Fortune 500 vezetők kihívásaiba és sikereiben nyert betekintést eddigi pályafutása alatt, mely tapasztalat által a következő elemekre fókuszált előadásában:

  • nyílt kommunikáció
  • konstruktív vita
  • kérdezés képessége

Most biztos azt gondolod, hogy a kommunikációs képesség is egy igazi tartalom nélküli buborék, amit divatból nevezünk meg kulcskompetenciának. Az előadó által bemutatott példával szeretnénk megcáfolni ezt a feltételezést.

Helyezzük a kommunikációt egy olyan közegbe, ahol elsőre lehet nem is gondolnánk, hogy kimagasló szerepe van. Vizsgáljuk meg a légikatasztrófák kialakulásának lehetséges okait.

  1. Nem egyértelmű helyzet
  2. Fixáció vagy figyelemelterelés
  3. Zavar, félreértés
  4. Senki nem vezeti a repülőgépet
  5. Senki nem néz ki az ablakon
  6. Nem dokumentált eljárás használata
  7. Szabályok vagy minimális szabványok megsértése
  8. Nem megoldott ellentmondások
  9. A célokat nem teljesítik
  10. Eltérés a szabványoktól
  11. Hiányos kommunikáció

A következő 11 hibaláncolati elemből 4-5 elem együttes megjelenése már légikatasztrófához vezet. Az eddig történt katasztrófák okait elemezve megállapították, hogy egyedül a hiányos kommunikáció az, amely mindegyik vizsgált esetben felmerült hibaként. Ez által levonható az a következtetés, hogy a kommunikációnak komoly jelentősége van akár egy olyan helyzetben is, ahol azt gondolnánk, hogy elégendő a jól működő gépi berendezés és a szakértő pilóta.

Mit tehetünk tehát, hogy hatékony legyen a kommunikációnk? Dr. Zay Melinda a következő 3+1 nyílt kommunikációs stratégiát javasolta:

  1. Megbeszélések és nyitott kérdések kultúrája (közeg megteremtése, jó kérdések jó válaszokat és megoldásokat inspirálnak)
  2. Aktív és nyitott hallgatás (másik fél nézőpontjának megértése)
  3. Sebezhetőség és Autentikus Kommunikáció (hibák elfogadása és tanulás azokból, személyes nehézségek megosztása, hogy segítsen másoknak hasonló helyzetek kezelésében)
  4. Fogd rövidre és priorizálj! (rövid és lényegretörő kommunikáció, 2 pizza teamek = annyi főből álljon egy csapat, ahányan jól tudnak lakni kettő pizzával)

Napjainkban tehát nem elég csak a szakmai felkészültség a munkaerő-piacra, ha igazán sikeresek akarunk lenni. Elengedhetetlen figyelmet fordítanunk egyéb képességeinkre és azok fejlesztésére. Mindezt pedig egyetemi éveink alatt tudjuk legkönnyebben megtenni, hiszen a Pannon Egyetem Karrier-és Hallgatói Szolgáltatóközpontja olyan ingyenes kompetenciafejlesztő tréningeket hirdet minden félévben, melyekért a piacon több százezer forintot kellene fizetni.

Figyeld te is a lehetőségeket a közelgő eseményeknél, hogy ne maradj le korlátozott létszámú tréningjeinkről.

Fejlődjünk együtt!

Forrás: BUSINESS FEST 2024 – AHOL AZ ÜZLETI ÉLET TALÁLKOZIK előadásai