Soft Skillek: Minden, amit tudni lehet róla
A mai gyorsan változó világban önmagában már nem elegendő a szakmai tudás, azaz a hard skillek megléte. A munkáltatók egyre jobban priorizálják a soft skilleket, amik a munkavállaló interperszonális, illetve szociális kompetenciáit jelentik. De mik is ezek a készségek, miért váltak ennyire meghatározóvá és mégis hogyan tudjuk ezeket fejleszteni?
Mi az a soft skill?
Olyan szociális és interperszonális készségek, amelyeket a mindennapjaink során alkalmazunk, mint például a kommunikációs, kapcsolatteremtési és problémamegoldó készség, de ide sorolhatjuk az alkalmazkodókészséget, kreativitást vagy mobilitást is. Ezeket a képességeket el lehet sajátítani, fejleszthetőek, azonban nehezebb felmérni egy állásinterjú keretein belül, mint a szakmai tudást (hard skill).
Miért fontosak a soft skillek?
Egy munkakörnyezetben a hatékony kommunikáció és a minőségi együttműködés alapját képezik. Ha nem tudsz megfelelően kapcsolódni a munkatársaidhoz, vagy hatékonyan kommunikálni, nehezen tudod maximalizálni a tudást a munkahelyen, hiába vagy technikailag jól felkészült. Egyes kutatások szerint a siker titka a munkahelyen gyakran 80%-ban a soft skilleken múlik, mivel ezek határozzák meg, hogyan alkalmazkodunk a változásokhoz, mennyire vagyunk képesek stresszhelyzetekben helytállni, és hogyan reagálunk egy-egy váratlan helyzetben. (kutatás: https://highstyleimage.com/85-of-personal-business-success-result-of-soft-skills/)
Soft skillek a munkahelyen
Mind a munkavállalók, mind a vezetők számára kulcsfontosságú az erős interperszonális készségek birtoklása, amik révén hatékonyan tudnak közösen egy csapatban dolgozni és a kollégák között kialakul egy szorosabb, minőségibb kapcsolat. Ezek mind hozzájárulnak egy vállalat sikerességéhez. De vajon melyek a legkeresettebb soft skillek?
- Kommunikáció: Nem csak az írásos és szóbeli kommunikáció a fontos, hanem az aktív figyelem, információk átadása, visszajelzések kezelése és az instrukciók megértése is. Ezek mind hozzájárulnak a megfelelő csapatmunka kialakulásához.
- Rugalmasság: Azok a munkavállalók, akik képesek gyorsan alkalmazkodni, hajlandóak új készségeket megtanulni és nyitottak az új módszerek bevezetésére, rendkívül értékesek a munkahelyen. Az ilyen rugalmasság nemcsak a munkahelyi helytállást teszi könnyedebbé, hanem számos élethelyzetben is előnyt jelent. Az alkalmazkodási készség segít abban, hogy a változásokat lehetőségként éljük meg, és ne fenyegetésként.
- Kreativitás: A váratlan helyzetekhez sokszor eltérő gondolkodásmódot és új megoldási módszereket kell alkalmaznunk. Azok az egyének, akik kreatívan és innovatívan közelítenek a problémákhoz, könnyebben el tudják engedni a már elavult, kevésbé hatékony módszereket. Az új perspektíva lehetőséget ad arra, hogy az adott szituációhoz olyan megoldások szülessenek, amik kézenfekvőbbek, esetleg forradalmi változást hozhatnak.
- Érzelmi intelligencia: Ez a készség kulcsfontosságú, mert segít az emberek közötti kapcsolatok megfelelő kezelésében, a hatékony kommunikációban és a konfliktushelyzetek elsimításában. Az önismeret, empátia és az érzelmek tudatos kezelése lehetővé teszi, hogy jobban reagáljunk a munkahelyi helyzetekre. Ez a soft skill erősíti a kollégák közötti kapcsolatokat, és hatékonyabbá teszik az együttműködést.
- Együttműködés: Ennek az alkalmazása lehetővé teszi, hogy a csapattagok hatékonyan dolgozzanak együtt közös célok elérésében. A jól működő csapatok képesek a különböző problémák közös megoldására és innovatív ötletek kidolgozására, amely növeli a kreativitást és a problémamegoldó képességet. Az együttműködési készségek segítenek a konfliktusok kezelésében, a közös döntéshozatalban, valamint a munkahelyi légkör javításában, így hozzájárulnak a vállalat sikeréhez.
Nekem megvan minden készségem, ami egy magas pozícióhoz kellhet? Vajon honnan is lehet ezt tudni?
Nicole Wood, az Ama La Vida vezérigazgatója a Glassdornak adott interjújában arra hívja fel a figyelmet, hogy fel tudjuk ismerni a soft skilljeinket, fontos feltárnunk az interperszonális erőségeinket és azok fejlesztési lehetőségeit. A soft skillek fejlesztése révén előrébb tudunk lépni a karrierünkben és produktívabb vezető szerepet tölthetünk be. Ilyen fejlesztendő készségek az empátia, kommunikáció, problémamegoldó képesség, stresszkezelés, adaptálódási képesség, kooperációs készség. (https://www.glassdoor.com/blog/guide/develop-soft-skills/ )
A soft skilljeid felismerésében kérheted családtagjaid, barátaid észrevételeit, hogy ők milyen képességeidet emelnek ki erősségként és miben gondolják, hogy fejlődnöd kellene. Emellett szakemberek segítségét is kikérheted, pszichológus, esetleg rutinos HR-es személyében. Ezeken felül az önreflexió is nélkülözhetetlen a készségeid fejlesztésében. Érdemes átgondolni, hogyan kezelsz váratlan helyzeteket, mennyire viseled el a stresszt és a konfliktusokat, mivel ezek a tényezők sokat elárulnak az érzelmi intelligenciánkról.
Soft skillek fejlesztése, de hogyan?
Néhány módszer, amit a hétköznapokban is lehet alkalmazni:
- Aktív hallgatás gyakorlása: Koncentráljunk és próbáljuk megérteni a partnerünk mondanivalóját, anélkül, hogy félbeszakítanánk. Ez a módszer segít a szorosabb kapcsolatok kialakulásában és az empátia fejlesztésében is.
- Vegyünk részt csoportmunkákban: Aktívan működjünk együtt másokkal csapatmunkák során, mert ez fejleszti az adaptációs képességet, empátiát és az interperszonális készségeinket. Megtanulhatunk különböző személyiségekkel harmonikusan összedolgozni, együttműködni egy közös cél elérése érdekében.
- Kommunikációs készségek fejlesztése: A mindennapokban elengedhetetlen készség a világos és érthető kommunikáció, főleg a munka világában, ahol egyértelmű utasításokat kell adni és azokat értelmezni. Otthon is tudjuk ezt gyakorolni írásban, valamit szóban egyaránt.
- Problémamegoldó képesség fejlesztése: Érdemes a problémákat más perspektívákból megfigyelni, apróbb részekre bontani és úgy megoldásokat keresni. Ez hozzájárul ahhoz, hogy a jövőben hatékonyabban tudjunk különféle problémákat megoldani.
- Empátia fejlesztése: Hallgassuk meg társunkat, figyeljünk arra, amit nekünk mondd. Sokszor csak elbeszélünk egymás mellett, ezért lényeges, hogy koncentráljuk a másik megértésére. Ajánld fel a segítséged másoknak, ezzel mutatva, hogy számíthatnak rád. A testbeszéded is sokat elárul rólad. Ha empatikusabb hallgatóságnak szeretnél tűnni, kis mértékben utánozd a társad testbeszédét, a testtartásod legyen nyitott, bizalmat sugárzó!
Összességében:
A soft skillek szerepe egyre nagyobb hangsúlyt kap a munka világában, hiszen ezek az emberi készségek azok, amelyek lehetővé teszik a harmonikus együttműködést, a hatékony problémamegoldást és a vezetői készségek kibontakozását. A hard skillekkel ellentétben ezek a képességek nem sajátíthatók el egyetlen tanfolyam alkalmával, viszont sok gyakorlással és önfejlesztéssel folyamatosan fejleszthetőek. Ha hosszú távon sikeres karrierre vágysz, érdemes tudatosan odafigyelni és fejleszteni ezeket a készségeket.
Ha elakadnál a karriertervezésben, vagy útmutatásra lenne szükséged, bátran fordulj hozzánk a
Források:
https://blog.cvonline.hu/2018/karriertanacsok/soft-skills-vagyis-a-puha-keszsegek-mit-kell-tudni-rola/17400
https://www.investopedia.com/terms/s/soft-skills.asp
https://www.glassdoor.com/blog/guide/develop-soft-skills/
https://uniside.hu/soft-skill-karrier-allas-keszsegek/
https://onfejlesztoakademia.hu/az-empatia-fejlesztese-5-lepesben/
https://resources.workable.com/hr-terms/what-are-soft-skills
https://resources.workable.com/hr-terms/what-are-soft-skills
https://www.thebalancemoney.com/what-are-soft-skills-2060852