Többszörös intelligencia - Mindenki tehetséges valamiben
A standard intelligencia tesztek alapvetően 3 alrészét mérik az intelligenciának: nyelvi, logikai-matematikai és téri-vizuális. De nem minden ember tehetsége mutatkozik meg ezeken a területeken, így sokan érezhetitek magatokat kevésbé intelligensnek társaitoknál. Ez nem egy reális kép önmagatokról, mivel az intelligencia több részből tevődik össze, és más területeken is lehettek kiemelkedőek.
Howard Gardner (1983) további 4 területet különböztetett meg: zenei, kinesztetikus-testi, interperszonális és intraperszonális intelligencia. Ezeknek a mérésére egy tesztet is létrehozott, amit megtaláltok itt pdf formátumban.
Később (Gardner, 1998) további 3 területet is elkülönített: természeti, spirituális és egzisztenciális intelligencia.
Az intelligencia olyan, mint egy emberi eszköztár, minden ember képes a különböző területeken fejlődést elérni. Minden egyes pillanatban van egy aktuális, egyedi állapot minden ember esetében, amit genetikai és tapasztalati tényezők alakítanak.
Gardner szerint intelligencia összetevőket az alábbi kritériumok szerint tudunk elkülöníteni (Dezső, 2015):
1. Határozottan elkülönülő neurális reprezentációval bír, az idegrendszeren belül adott terület struktúrája és működése megkülönböztethető egyéb területekétől, és ez agysérülések megfigyelése mentén is kimutatható.
2. Evolúciós biológiai alapokon áll, azaz az embert rendszertani szempontból megelőző főemlősökben vagy más fajokban is megmutatkozik, tehát vélelmezhetően a túlélést segítő értékkel bír.
3. Alapvető működése vagy működés-sorozatai beazonosíthatóak és szükségesek a hozzá rendelhető megnyilvánulásokhoz.
4. Intézményes oktatási keretek között vagy azon túl bevett szimbólumrendszerekben leírható.
5. Határozottan elkülöníthető fejlődési ívet ír le, azaz különböző megnyilvánulási formái egymástól eltérő mértékben és utakon fejlődnek.
6. Relatív izolációja látható kiemelkedő tehetségeknél, autisztikus zseniknél, vagy más, kivételes populáción, akik adott területen feltűnően magas teljesítményt produkálnak, miközben más területeken átlagos vagy alacsony színvonalon teljesítenek.
7. Megkülönböztethető kísérleti pszichológiai feladatok által.
8. Pszichometriai intelligenciatesztek eredményei alapján alátámasztható.
Ezen szempontok mentén alakította ki az intelligencia típusokat, amelyek folyamatosan fejleszthetőek. Annak ellenére, hogy örökletesen van olyan intelligencia, ami könnyedebben megy, és erősebb, a többi terület is változtatható. Maga az intelligencia az élet során fejleszthető, meg tudjátok tanulni használni azokat a területeket is, amik most nem mennek annyira jól.
Érdemes arra is figyelnetek, hogy mi az, ami kevesebb erőfeszítéssel használható. Sokat segít a tanulás, munka, szociális kapcsolatok terén, ha a megoldandó feladatokat abból a szempontból közelítitek meg, ami természetesen jön.
Gyakran előfordul, hogy a „megszokott módon” próbáltok valamit elérni, de csak azt látjátok, hogy nem megy. Ezen könnyen tudtok segíteni, ha ismeritek, milyen területek mennek a legjobban, és azok segítségével oldjátok meg a problémákat. Így sokkal kevesebb erőfeszítéssel, gyorsabban tudtok hatékony megoldásokat találni.
Töltsétek ki a Gardner-féle többször intelligencia tesztet, és nézzétek meg, mennyi mindenben vagytok jók!
Nézzétek meg, melyik területen hány pontot értetek el! A pontok 10 és 40 között lehetnek. Minél magasabb egy pontszámotok, annál jobban tudjátok hasznosítani az adott intelligencia-típust.
Az alábbiakban megtaláljátok az intelligencia-típusok rövid leírását, illetve olyan szakmákat, amikben nagy segítség, ha az adott intelligencia magas szinten jellemez titeket.
- Verbális (nyelvi) intelligencia: Ez az intelligencia az írott és szóbeli nyelvek megértésére és használatára vonatkozik. Az ilyen típusú intelligenciával rendelkező személyek jobban teljesítenek egy írott útmutatóval, még akkor is, ha az nem tartalmaz képeket.
Szakmák: Író, újságíró, kommunikációs szakember, tanár, politikus, szónok.
- Logikai-matematikai intelligencia: Ez az intelligencia több, mint csak a számokkal való munka. Ezt az intelligenciát gyakran “logikai intelligenciának” is nevezik. Az ilyen típusú intelligenciával rendelkező emberek képesek összefüggéseket látni különböző elemek között, és logikát alkalmazni egy ötlet vizsgálatához. Emellett absztraktabb ötletekkel is dolgozhatnak, amelyeket nem feltétlenül rögzítenek papíron.
Szakmák: Tudós, mérnök, matematikus, informatikus, adatanalitikus, programozó.
- Zenei intelligencia: Ez az intelligencia a zene megértésére, létrehozására és feldolgozására vonatkozik. Általában együtt jár a zenei tehetséggel.
Szakmák: Zenész, zeneszerző, zenei producer, zenetanár.
- Kinesztetikus-testi intelligencia: Nem minden problémát lehet megoldani úgy, hogy csak egy szöveget nézünk vagy utasításokat hallgatunk. Az ilyen típusú intelligenciával rendelkező személyek a cselekvés által tanulnak. Gyakran kiemelkednek olyan tevékenységekben, amelyek fizikai ügyességet, erőt vagy mozgáskoordinációt igényelnek.
Szakmák: Profi sportoló, edző, táncos, asztalos, festő, szobrász, varrónő, színész, kaszkadőr, játékfejlesztő, játéktervező, animátor.
- Vizuális-téri intelligencia: Ez az intelligencia a vizuális információk létrehozására, megértésére vagy feldolgozására vonatkozik. Aki egy tervrajzot megnéz és képes egy egész szobát tervezni, az valószínűleg magas vizuális-téri intelligenciával rendelkezik. Például, ha egy új éjjeliszekrényt kell összeszerelned, és csak képek vannak az összeszerelési útmutatóban, akkor magas vizuális-téri intelligenciával könnyedén boldogulsz.
Szakmák: Művész, építész, térképész, divattervező, szobrász.
- Interperszonális (szociális) intelligencia: Ez az intelligencia az emberi kapcsolatok megértésére és kezelésére vonatkozik. Az ilyen típusú intelligenciával rendelkező személyek jók az empátia, a kommunikáció és a konfliktuskezelés terén.
Szakmák: Szociális munkás, pszichológus, menedzser.
- Intraperszonális intelligencia: Ez az intelligencia az önmagunk megértésére és az érzelmeink kezelésére vonatkozik. Az ilyen típusú intelligenciával rendelkező emberek tudatosak saját érzéseikkel és gondolataikkal kapcsolatban.
Szakmák: Filozófus, spirituális vezető, pszichológus.
Láthatjátok, hogy mennyi különböző területe van az intelligenciának, és hogy miben vagytok jók. Helyezzétek arra a hangsúlyt, ami az erősségetek! Így hatékonyabbak és sikeresebbek is tudtok lenni nem csak a tanulmányaitok és munkátok során, hanem emberi kapcsolataitokban is.
Források:
Dezső R. A: (2015). A diverzitás lehetséges elméleti keretei a neveléstudományokban. Autonómia és Felelősség. 1 (1), 31–44.
Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic Books.
Gardner, H. (1998): Are there additional intelligences? The case for naturalist, spiritual, and existential intelligences. In Kane, J. (Eds.), Education, information, and transformation. 111-131. Upper Saddle River, NJ: Merrill-Prentice Hall.
Howard Gardner honlapja: https://www.multipleintelligencesoasis.org/a-beginners-guide-to-mi (2024.03.27.)